MANAGEMENT ACCOUNTING AND CONTROLLING
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ A JEHO ÚLOHA I UŽITÍ V SOUDOBÉM EKONOMICKÉM A FINANČNÍM A ORGANIZAČNÍM ŘÍZENÍ
- Délka trvání 3dny
- 3. modul (MA) je součástí navazujícího a postupně rozvíjeného cyklu EFEKTIVNÍ ŘÍZENÍ FIRMY, PODNIKU A BUSINESSU – KOMPLEXNÍ EKONOMICKÝ A FINANČNÍ POHLED.
- Obsahem semináře a modulu (FA) je ucelené i samostatně využitelné téma, lze jej proto objednat, absolvovat i koupit samostatně zde .
URČENÍ A CÍLOVÁ SKUPINA (MA)
Pro motivované klienty s ekonomickým, finančním, manažerským a business povědomím, ekonomy a finanční i zkušenější výkonné a provozní manažery se základními finančními znalostmi, účetní profesionály, manažerské účetní, kontrolery, ekonomické a finanční analytiky včetně developerů zejména rozhodujících o rozpočtech a investicích ve vazbě na provoz firmy a organizace , vedoucí pracovníky včetně administrativních, a to i tzv. neziskových organizací , ředitele a majitele společností/firem a organizací, motivované a strategicky i finančně uvažující obchodníky a manažery a podnikatele i investory. Je také určen pro všechny ostatní, kteří chtějí zefektivnit, upgradovat i propojit ekonomiku, finance, provoz a business svojí firmy/společnosti i organizace a zavést dnes nezbytné komplexní ekonomické a finanční řízení EFŘ a jeho i je v praxi umožňující zásadní provázaný nástroj , tj. efektivní komplexní MA a jeho zásadní a vzájemně provázané - multi-interaktivní funkce (plánování, kontrola, rozhodování a řízení a hodnocení firemní výkonosti), včetně produktivního controllingu, a to včetně jeho funkcí, systémů i konkrétních ověřených metod a tím kontinuálně i systematicky zhodnocovat svůj business i sebe a prohlubovat svoji odbornost.
PŘÍNOSY A PŘIDANÁ HODNOTA 3 M a Semináře (MA)
Vysvětlit a naučit podstatu, nezbytnost a praktické použití komplexního a rozvinutého Manažerského účetnictví (Management Accounting, MA) včetně jeho v praxi nezbytných funkcí, metod a realizačních technik v ekonomicky a finančně efektivním řízení soudobé firmy/podniku/businessu se všemi jeho současnými provázanými cíli a v praxi produktivními preferencemi. Tedy současně klíčového i nadstavbového informačního, řídícího a realizačního nástroje moderního řízení (Corporate managementu, CM) trvale úspěšné, systematicky i optimálně řízené a konkurenčně zhodnocované organizace i businessu napojených maximálně ekonomicky a zdrojově efektivně na trh a své partnery (zákazníky, dodavatele a jejich produktivní i cílené segmenty). Znát, tvořit a využívat firemní ERP a z něj plynoucí finanční (FIS) a nadstavbový manažerský informační systém (MIS) ve vazbě na komplexní MA a jeho vstupy, výstupy a potřeby, přestavující i potřeby současného CM (Corporate managementu).
- Strukturovat MIS vyhovující aktuálním ICT požadavkům jako trvale zhodnocované a současně akcentované nehmotné aktivum a technickou konkurenční výhodu. Naučit praktickým zásadním metodám (např. účelově členění a odvození nákladů, včetně tzv. manažerských výsledovek a jiných produktivních manažerských výkazů a sestav, např. tzv. rozpočtované finanční výkazy, nákladové účetnictví a jeho pojetí a odvození nákladů – např. product costing i nákladový controlling, standardy a normativy, manažerské kalkulace včetně nákladových a cenových-pricing, analýza, aplikace a řízení odchylek, kompletní rozpočtovaní – soustava, vztahy a aplikace dílčích a celkových rozpočtů včetně cash-flow budget a HSR-Master Budget rozpočtu v podniku/firmě – Budgeting provázaných s plánováním a interními plány s vazbou na klíčový finanční plán..., Performance management a jeho soudobé ukazatele včetně POs, KPIs...), rozhodování o zdrojích, investicích atd.), postupům a výpočtům při realizaci kvalitního CM prostřednictvím komplexního realizačního nástroje – MA a jeho standardních provázaných a jednotlivě probíraných oblastí i funkcí: Plánování, kontroly, podpory a realizace efektivních manažerských rozhodnutí a hodnocení a řízení firemní výkonnosti.
- Znát i užívat MA včetně controllingu a jeho relevantní a v kvalitní praxi odzkoušené metody a techniky v tradičním – finančním i rozvinutém moderním – komplexním pojetí, a to při respektování jeho krátkodobých – operativních, střednědobých – taktických a dlouhodobých – strategických cílů a ekonomicky i manažersky, ale i organizačně strukturovaných relevantních horizontů.
- Definovat a využívat interakce a strukturu komplexních (finančních a nefinančních) měřitelných ukazatelů i cílů soudobého MA a vhodně je spojit do následného odvození dnes nezbytné celkové firemní a business strategie (Corporate/Business Strategy – CBS) maximalizující celkovou hodnotu EV firmy/podniku a businessu v čase
- Odvodit a užít vhodnou strukturu celkové firemní (business) strategie respektující vizi a misi společnosti a organizace, včetně jejich konstrukčních prvků a modelově - základně a přehledně maticově ji odvodit pro konkrétní společnost – podnikatelský a business subjekt. Vnímat a v praxi preferovat strategickou a budoucí orientaci a komplexnost rozvinutého MA i jeho metod a jím podporovaného, ale i realizované moderního CM
- Užívat MA jako nadstavbový systém řízení – CM současné firmy a trhem i poptávkou-zákazníky, ale i procesy a zdroji (resources) formované organizace a vnímat je jako primární, zásadní a trvale rozvíjenou konkurenční výhodu.
- Pouze ti, co jsou efektivně a komplexně ekonomicky řízeni a následně konkurenčně zhodnocování a mají k tomu účinné nástroje a systém, tj. budou činit nejrychlejší, nejvíce produktivní a správná manažerská a vlastnická (či v případě non profit organizací zřizovatelská) rozhodnutí, budou v budoucnu úspěšní a přežijí na stále více rizikovém a konkurenčním trhu. Tedy na dynamickém a vysoce konkurenčním trhu, na který se po chybě, již stěží a vždy s velkou ztrátou zdrojů v praxi nastupuje.
PROGRAM A OSNOVA 3 M a Semináře (MA)
POJETÍ, ZÁSADNÍ ÚLOHA A APLIKACE MA V EKONOMICKÉM A FINANČNÍM ŘÍZENÍ A CM (CORPORATE MANAGEMENTU)
- Definice MA, jeho základní charakteristiky a prvky i horizonty a vztah s controllingem
- MA – syntetizující informační, manažerský a rozhodovací nástroj pro komplexní řízení firmy
- MA pojaté jako nadstavbový systém řízení současné firmy a organizace a zásadní postupně budovaná konkurenční výhoda.
FUNKCE A PROVÁZANÉ OBLASTI (PLÁNOVÁNÍ, KONTROLA, ROZHODOVÁNÍ A VYHODNOCOVÁNÍ/ŘÍZENÍ EFEKTIVITY A VÝKONNOSTI), VZTAHY A INTERAKTIVNÍ CÍLE ROZVINUTÉHO MA
- Hlavní oblasti a funkce MA a jejich vztahy
- vztah a užití cílů a nadstavbový cíl tvorba a maximalizace hodnoty firmy v čase (enterprise value – EV) v rozvinutém MA.
VSTUPY A VÝSTUPY MA A JEHO METOD, INFORMAČNÍ PODPORA PODNIKOVÝMI IT SYSTÉMY (FIS A MIS – MANAŽERSKÝ INFORMAČNÍ SYSTÉM) A JEJICH STRUKTURA
- Hlavní vstupy MA a jejich podstata, vztahy MA a finančního účetnictví
- finanční a manažerský informační systém (FIS a MIS), jejich zdroje a aplikace v praxi
- pojetí a aplikace MIS jako hlavního a nadstavbového firemního IS
TRADIČNÍ A KOMPLEXNÍ MODERNÍ POJETÍ A UŽITÍ MA (VČETNĚ CONTROLLINGU) V PODNIKOVÉ PRAXI
- Tradiční finančně orientované MA včetně finančního controllingu a jeho užití
- moderní – rozvinuté a komplexní MA, jeho struktura a užití pro soudobé konkurenční firmy/organizace a jejich management i vlastníky
KRÁTKODOBÉ (OPERATIVNÍ) A DLOUHODOBÉ (TAKTICKÉ A STRATEGICKÉ) MANAŽERSKÉ ROZHODOVÁNÍ, PŘÍKLADY A KONKRÉTNÍ APLIKACE V PODNIKOVÉ, MANAŽERSKÉ, VLASTNICKÉ A INVESTORSKÉ PRAXI
- Krátkodobé a operativní rozhodování a řízení i pojetí MA
- operativní horizont (nákladové účetnictví a jeho pojetí nákladů, standardy a normativy, manažerské kalkulace, analýza odchylek, rozpočtovaní – soustava, vztahy a aplikace dílčích a celkových rozpočtů v podniku – budgeting)
- taktické a strategické rozhodování a řízení i pojetí MA
- taktický a strategický horizont (plánování, rozhodování o investicích a investičních projektech, riziku, konstrukce a aplikace podnikové strategie – business/corporate strategy)
STRUKTURA A PROVÁZANOST KOMPLEXNÍCH CÍLŮ ROZVINUTÉHO MA, JEHO VAZBA NA STRATEGII, TRVALÉ KONKURENČNÍ ZHODNOCOVÁNÍ SPOLEČNOSTI A EV:
- Definice, interakce a struktura komplexních (finančních a nefinančních) cílů soudobého MA
- spojení těchto cílů, následné odvození celkové firemní strategie (Corporate Strategy – CS) maximalizující EV v čase
PODNIKOVÁ STRATEGIE, JEJÍ NEZBYTNOST, TVORBA, EFEKTIVITA A PRAKTICKÉ UŽITÍ V CM
- Vztah MA a CS
- definice, tvorba a užití CS
- odvození a základní aplikace CS a celkové firemní (business) strategie sestávající z kompletních, strukturovaných, vzájemně provázaných, ovliňujících se a měřitelných cílů (CBS-Corporate and Business Strategy and PIs, KPIs... KSIs viz. dále M5 cyklu EFŘ)